Lørenskog kommune
Postadresse: Postboks 304, 1471 LØRENSKOG
Besøksadresse: Lørenskog hus, Festplassen 1, 1473 Lørenskog
Telefon: 67 93 40 00
ARKITEKTURVERKSTED
Produksjonsliste
Program

ARKITEKTURVERKSTED

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Etter flere års samarbeid med Norsk Form, har nå Lørenskog kommune ved Lørenskog hus begynt å arrangere egne arkitekturverksted.

I år har vi inngått samarbeid med LPO arkitekter.

Lærerveiledning

Arkitekturverkstedet er relevant for flere fag: kunst og håndverk, matematikk, fysikk.

Ved bruk av puter, staur, tau, armer og ben får elevene bygge konstruksjoner og de får kjenne strekk- og trykkrefter direkte på kroppen. Øvelsene krever samarbeid og det er viktig at elevene følger beskjedene fra arkitekten.

Elevene får også lære litt om prinsippene bak byggverk fra antikken, gotikken og renessansen. Og de får kjenne hvordan teorien fungerer i praksis.

Lenker til videre lesning

Alf Howlid: "Arkitektur i skolen", publisert i Bedre skole, 2, 2007

Lørenskog arrangerer egne arkitekturverksted

Læreplanmål

Arkitektur er et sentralt fagområde som berører en rekke fag i skolen. Arkitekturfaget inneholder langt mer enn estetisk innsikt og forståelse, det handler om samfunns- og kulturforståelse, bruk og opplevelser av vårt bygde miljø, byer og steder; det handler om økonomi og ressurshushold, om teknologien rundt oss, om økologien og energien – og livet vi lever. Arkitektur er derfor særdeles godt egnet som tema for prosjektundervisning og flerfaglighet i skolen. 

Fra Kunnskapsløftet:

Læringsmål fra matematikk:

Geometri, mål for opplæringa er at elevene skal kunne

- utforske, eksperimentere med og formulere logiske resonnement ved hjelp av geometriske idear og gjere greie for geometriske forhold som har særleg mykje å seie i teknologi, kunst og arkitektur

Læreplan i kunst og håndverk etter 10. årstrinn:

Arkitektur, mål for opplæringen er at eleven skal kunne

- bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer.

Kunst og håndverk, formål med faget:

Til alle tider har mennesket utnyttet og bearbeidet materialer til redskaper, klær, boliger og kunst. De menneskeskapte gjenstandene inngår i de fleste områdene av livet vårt og er helt nødvendige for vår eksistens. Kunst, gjenstander og nytteprodukter kommuniserer tanker og ideer, forteller om sosial status, livssyn, makt og tilhørighet, hvem vi er, og hvor vi hører hjemme. Den estetiske dimensjonen står sentralt i barn og unges hverdag og utgjør et grunnlag for deres valg og ytringer.

Faget kunst og håndverk bærer i seg ulike tradisjoner, fra håndverkernes solide materialkunnskap og reproduserende arbeidsprosesser, via designernes idéutvikling og problemløsning til kunstnernes fritt skapende arbeid. Opplevelse av kunst, design og arkitektur og bevisstgjøring om kulturarven i et globalt perspektiv utgjør sentrale sider ved faget. Samisk kunst og håndverk, duodji, er en naturlig del av kulturarven. Forståelse for fortidens og nåtidens kunst og håndverk i egen og andres kultur kan gi grunnlag for videre utvikling i vårt flerkulturelle samfunn.

Praktisk skapende arbeid i verkstedene med å gi form til opplevelser og utvikle produkter står helt sentralt i faget. Dette arbeidet omfatter bruk av tradisjonelle og nyere materialer, redskaper og teknikker. Utvikling av fantasi, kreativitet, motorikk og håndlag – fra det enkle til det mer avanserte – er viktige dimensjoner i faget og forutsetter tid til utprøving og fordypning. Dette gir den enkelte mulighet til å oppleve gleden ved å skape og mestre.

Kunnskap om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer, og for å framføre visuelle budskap på en hensiktsmessig måte. Kunnskapen kan bidra til personlig utvikling som er en forutsetning for målrettet kreativ idéutvikling, visuell kommunikasjon og produksjon. Slik kunnskap vil kunne styrke muligheten for deltakelse i demokratiske beslutningsprosesser i et samfunn der informasjon i økende grad kommuniseres visuelt. Faget gir muligheter for utvikling av entreprenørskap og samarbeid med bedrifter, institusjoner og fagpersoner. I tverrfaglig samarbeid om design og teknologi bidrar faget spesielt med det praktisk-estetiske aspektet ved design.

Faget kunst og håndverk står sentralt i utviklingen av den kulturelle allmenndannelsen. Faget er også forberedende for en rekke utdanninger og yrkesvalg. Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling på flere nivåer, fra personlig vekst, via innflytelse på ens egne omgivelser til kreativ nytenkning i et større samfunnsperspektiv.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Lørenskog kommune
  • I samarbeid med: LPO arkitekter
  • Idé/opplegg: Norsk Form / Lørenskog hus

Multimedia og vedlegg

Bilder

Arkitekturverksted
Foto: Christian Bell
Arkitekturverksted
Foto: Christian Bell
Arkitekturverksted
Foto: Christian Bell
Arkitekturverksted
Foto: Christian Bell
Arkitekturverksted
Foto: Christian Bell
Westminster Abbey, London
Foto: Siri Adorsen
Romerske buer - Colosseum, Roma
Foto: Siri Adorsen
Firenzedomens kuppel
Foto: Siri Adorsen
Visuell kunst / Arkitektur
Trinn: 9 - 9
Turnéplan: ARKITEKTURVERKSTED
Praktisk informasjon
Kontaktperson produksjon
Siri Adorsen, 67 93 44 52, 
sao@lorenskog.kommune.no
Programlengde
ca. 60 min.
Maks publikumsantall
30
Arena / rom
Lørenskog hus, Vasshjulet
Er workshop
Ja
Arrangører
Arrangert av:
Lørenskog kommune