Mailand VGS

Mailand VGS

Postadresse: Postboks 313, 1471 Lørenskog

Besøksadresse: Mailandveien 12, 1473 Lørenskog

Telefon: 67 91 14 40

Kontaktperson: Anne Kristin Baalsrud, 67911443, 99246529, anne.kristin.baalsrud@mailand.vgs.no, Tanja Thorstad, tanja.thorstad@mailand.vgs.no (Tilrettelagtansv.), Tone Cecilie Sjølie, esjoelie@online.no

Antall produksjoner: 12

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole

(TILRETTELAGT) KLOVN OG KLANG

Scenekunst, Trinn: 1 år-5 år og 1-VG3 ++
Ablegøyer og poesi

Klovn bor i en liten rød seng. En dag kommer Klang på besøk. Klang kan smyge seg mystisk langs gulvet, fly høyt oppunder taket og hoppe vilt i senga! Klang blir Klovns usynlige venn.
De leker gjemsel, danser, og drar på drømmereiser sammen. Men en dag vil Klovn fange Klang…
Klovn & Klang er en liten musikalsk danselek som handler om en av de kanskje største utfordringene vi mennesker møter i livet; å settes fri.  Forestillingen har et tydelig kroppsspråk, få ord og er lett å forstå for alle.

Ide, regi og klovnerier: Torgunn Wold, tekniker: Paulo Serantes

(TILRETTELAGT) PIXILLASJON

Film, Trinn: 1-VG3
DRA MEG BAKLENGS INN I FUGLEKASSA!
Ja, det er faktisk mulig – på film! Gjennom animasjonsteknikken pixillasjon kan vi få få mennesker til å gå rett gjennom vegger, fly i luften, forsvinne ned i gulvet og gjøre alle mulige urealistiske ting. I løpet av skoledagen lager elevene en overraskende og komisk animasjonsfilm.Alle kan delta på verkstedet, men Pixillasjon passer kanskje særlig bra for aktive elever, som gjennom grovmotorisk aktivitet lærer om hvordan ett og ett bilde kan bli en morsom film – og at film er gøy! Verkstedet tilbys også til grunnskolens 1.–3. trinn og passer godt for elever som har et læringsnivå opp mot 5. trinn.Verkstedet gjennomføres av Mats Grorud. Han er utdannet animatør og har erfaring med å tilrettelegge animasjonsverksted for elever med spesielle behov.

(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(TILRETTELAGT) TRANEN OG SELEN

Kulturarv, Trinn: 1 år-5 år og 1-VG3 ++
En fortellerforestilling med et japansk og et norsk eventyr. Begge fortellingen handler om flotte og gåtefulle kvinner som veksler mellom å være dyr (trane og sel) og menneske, og om menn som forelsker seg i dem. Det handler om å ha andre sider inne i seg, enn det omverdenen kan se. I forestillingen veves fortelling, lyder, bevegelse og kulturuttrykk sammen for å skape en unik verden for publikum. Seshen er danser, sanger og musiker fra Japan og Tiril Bryn er forteller fra Norge.Forestillingen vil være på norsk, men i det japanske språket finnes det mange onomatepoetikon, ord som høres ut som det de beskriver. Publikum deltar i forestillingen gjennom å si ord på japansk og gjennom å lage lydkulisser. Det sceniske uttrykket er inspirert av landskapet, havet, himmelen, jorda og dyrene.

(VGS 2018/19) FRIHET OG ÆRE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Litteratur, menneskeverd og ytringsfrihet
Kan litteratur skape forståelse for mennesker som rammes av krig og konflikt? Og hva er egentlig fremmedfrykt, frihet og demokrati? Møt forfatterne Amal Aden og Simon Stranger.

Et Norge i forandring trenger modige offentlige stemmer og åpne debatter. Gjennom sine litterære fortellinger bidrar mange forfattere med sine kunnskaper og holdninger. Som samfunn trenger vi å holde fast ved å møte ytringer med ytringer. Aldri med vold.Amal Aden flyktet fra et krigsherjet Somalia. Hun har levd som gatebarn i Somalia og i Oslo. Amal har skrevet flere bøker knyttet til sine dramatiske opplevelser. Simon Stranger har skrevet ungdomsromaner om båtflyktninger og papirløse mennesker på flukt. Amal og Simon intervjuer hverandre, leser høyt fra bøkene og samtaler med elevene.

(VGS 2018/19) SKARPE STREKER

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Møte med avistegner og cartoonist Arifur Rahman
I 2010 forlot Arifur Rahman hjemlandet sitt Bangladesh på grunn av en tegning som førte til fengselsstraff og yrkesforbud. Med hjelp av ICORN og Pen International kommer han til Norge, til Drøbak som er verdens første friby for forfulgte avistegnere. Han utgir verdens første online tegneserie magasin tOOns MaG og i 2015 vinner han Deutsche Welles pris «The Bobs» for beste online aktivist i bengaliklassen.
Møte med Arifur handler om hvordan ivareta og bruke ytringsfrihet gjennom tekst og tegning. Gjennom egen historie vil elevene får et innblikk i hvordan situasjonen kan være for tegnere i land der ytringsfriheten har dårlige kår. Arifur vil vise eget arbeide og eksempler på kontroversielle tegninger.

(VGS 2018/19) SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(VGS 2019/20) iHUMAN

Film, Trinn: VG1-VG3
Er kunstig intelligens det nye «Big Bang»?
Noen ser den som løsning på klima-krisen, kreftgåten og hungers-nød. Andre tenker den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben. Kunstig intelligens er når maskinene lærer selv av sine egne avgjørelser.Visste du at ansiktsgjenkjenning kan med 80% sikkerhet avsløre din seksuelle legning? Denne dokumentarfilmen tar deg med til innsiden av den blomstrende kunstig intelligens-industrien.
Det store spørsmålet er hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt?
Filmen har kinopremiere høsten 2019 


(VGS 2019/20) ROMEO OG JULIE (Nationaltheatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
William Shakespeare
Er det en fortelling alle burde få med seg, må det vel være denne!
Besatt kjærlighet og brutal død, en historie med evig liv. Fest, romantikk, bryllup, et brev på avveie, tragedie, komedie, gift og død. Og musikk! Romeo og Julie speiler kjærlighetens mange uttrykk; den unge og naive, den kyniske og pragmatiske, den uforsonlig bitre og ikke minst den sjalu og destruktive kjærligheten. Etter storsuksessen "Som dere vil", er regissør Sigrid Strøm Reibo klar for å gå løs på en ny klassiker. Men der den romantiske forelskelsen endte lykkelig i komedien «Som dere vil», ender den grusomt for de unge elskende i tragedien «Romeo og Julie».Produseres av Riksteatret i et samarbeide med Nationaltheatret.
Romeo: Herbert Nordrum
Julie:  Hanna- Maria Grønneberg
Regi: Sigrid Strøm Reibo
Koreografi: Oleg Glusjkov
Komponist: Sjur Miljeteig
Scenografi og kostymedesign: Katrin Nottrodt
Lysdesign: Agnethe Tellefsen
Maskør: Ida Kristine Høgbakk
Dramaturg: Njål Helge Mjøs

(VGS 2019/20) SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

(VGS 2019/20) STATSMINISTEREN

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Mange tenker på statsministerposten som selveste toppjobben, den stillingen i landet som øver mest innflytelse på samfunnet. Statsministerembetet har en historie og i dette foredraget ser vi nærmere på jobbens ferd gjennom tiden. Hvilke er dens høydepunkt, lavpunkt, vendepunkt og kokepunkt? Statsministeren og nasjonen er tett vevet sammen, hvordan speiler de hverandre?
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter