Lørenskog VGS

Lørenskog VGS

Postadresse: , 1474 NORDBYHAGEN

Besøksadresse: Sykehusveien 11, 1474 Nordbyhagen

Telefon: 67 98 07 00

Kontaktperson: Lisbeth Lauritzsen, 67980724, 95032904, lisbeth.lauritzsen@lorenskog.vgs.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole

(TILRETTELAGT) ALMIR OG PUFFENE

Musikk, Trinn: 1 år-5 år og 1-VG3 ++
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg ti magiske puffer! Disse er utstyrt med lyselementer som trigges av musikken Almir spiller live og til et lysdesign. Slik blir puffene en visuell del av musikken. Puffene er utformet slik at barn fra 6-12 år kan sitte på dem mens Almir beveger seg rundt i rommet med musikken som vegviserALMIR OG PUFFENE  er en ordløs forestilling som handler om Almirs oppvekst i byen Tuzla i Bosnia under den Jugoslaviske borgerkrigen.  Her bodde han sammen med familien sin i en av byens blokkområder. ALMIR OG PUFFENE handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel,  men også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen. Almir gjenskaper lydene med trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

(TILRETTELAGT) HIPHOP

Visuell kunst, Trinn: 1-VG3
Vi ønsker med dette verkstedet å la elevene møte en viktig og ikke minst kreativ arena for dagens ungdomskultur. Hiphop kan ta ulike former, ikke bare dans, men musikk og tegning er også en sentral del av det å uttrykke seg.
Klasserommet transformeres og blir til en utradisjonell scene for en danseforestilling. Klassen deles i to (Inntil 10 per gruppe, 20 per verksted) – én gruppe tegner graffiti som projiseres mot scenen ved hjelp av overheads, og én gruppe setter sammen en dans basert på grunnleggende hiphop. Sammen med utøverne skaper elevene sitt eget uttrykk, og kanskje blir det en visning helt til slutt. Hvert verksted tilpasses elevene og blir kreativt og unikt!  


(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(TILRETTELAGT) PIXILLASJON

Film, Trinn: 1-VG3
DRA MEG BAKLENGS INN I FUGLEKASSA!
Ja, det er faktisk mulig – på film! Gjennom animasjonsteknikken pixillasjon kan vi få få mennesker til å gå rett gjennom vegger, fly i luften, forsvinne ned i gulvet og gjøre alle mulige urealistiske ting. I løpet av skoledagen lager elevene en overraskende og komisk animasjonsfilm.Alle kan delta på verkstedet, men Pixillasjon passer kanskje særlig bra for aktive elever, som gjennom grovmotorisk aktivitet lærer om hvordan ett og ett bilde kan bli en morsom film – og at film er gøy! Verkstedet tilbys også til grunnskolens 1.–3. trinn og passer godt for elever som har et læringsnivå opp mot 5. trinn.Verkstedet gjennomføres av Mats Grorud. Han er utdannet animatør og har erfaring med å tilrettelegge animasjonsverksted for elever med spesielle behov.

(VGS 2018/19) HVA VIL FOLK SI

Film, Trinn: VG1-VG3
Om sosial kontroll
16 år gamle Nisha lever et dobbeltliv. Hjemme med familien er hun en pakistansk datter, mens ute med venner er hun ei vanlig norsk ungdomsjente. Hun blir tatt på fersken med norsk kjæreste, og foreldrene må statuere et eksempel. Nisha blir kidnappet og plassert hos slektninger i Pakistan. Her, i et land hun aldri har vært før, må Nisha tilpasse seg foreldrenes kultur. Elevene møter Sabrina Khan Norstrøm som jobbet tett med Iram Haq som regiassistent. Sabrina har god kjennskap til mange av filmens utfordringer og hun forteller om sitt arbeid som regiassistent. Bl.a. får vi et innblikk i castingprosessen. Sabrina er utdannet fra "Westerdals" med en bachelor i film og tv produksjon i 2016. Hun har bl.a. jobbet med casting på «Adjø Montebello» og «Snømannen».
"Hva vil folk si" vant fire Amandapriser 18. august i år: Beste norske kinofilm (Produsent Maria Ekerhovd for Merfilm, regi Iram Haq), beste regi (Iram Haq), beste filmmanus (Iram Haq) og beste mannlige skuespiller (Adil Hussain)

(VGS 2018/19) HÅP ELLER KATASTROFE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
HÅP ELLER KATASTROFE
Litteratur og vitenskap

Hva gjør du hvis verden rakner? Tenk deg at internett kollapser, butikkene stenger og horder med mennesker plyndrer og går løs på hverandre - har du en plan?

Med utgangspunkt i Sigbjørn Mostues trilogi «I morgen er alt mørkt» som skildrer hvordan en global katastrofe oppleves av to norske tenåringer, forteller en av våre mest anerkjente klimaforskere og tidligere FN-direktør Svein Tveitdal om framtidas store utfordringer.

De fleste vet hva global oppvarming er, men få er opptatt av den eller redd for følgene som klimaendringene kan medføre. Gjennom litteratur og vitenskap ønsker Sigbjørn Mostue og Svein Tveitdal å skape bevissthet og engasjement, og inviterer elevene til debatt.

(VGS 2018/19) INN I OPERAEN... OG VIDERE TIL SNØHETTA

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Omvisning med sceneprøve og kunstnermøte på Operaen
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus! Her får elevene innblikk i det som skjer på verkstedene og bak scenen før teppet går opp...
Etter omvisningen i Operaen besøker elevene Snøhetta Arkitektkontor.
Foredrag og omvisning på Snøhetta Arkitektkontor
Som kjent er det Snøhetta som står bak operabygget. Snøhettas arbeidsfilosofi styrer alle prosjekter de involverer seg i. De legger i sine prosjekter stor vekt på forholdet mellom landskap og arkitektur, miljø og kultur. Stedets kontekst og tomtens karakter vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle og danner et sentralt utgangspunkt for formgivning.Se skolens kulturkalender eller turnéplanen for informasjon om oppmøte og hvilke klasser som skal delta.

(VGS 2018/19) SKARPE STREKER

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Møte med avistegner og cartoonist Arifur Rahman
I 2010 forlot Arifur Rahman hjemlandet sitt Bangladesh på grunn av en tegning som førte til fengselsstraff og yrkesforbud. Med hjelp av ICORN og Pen International kommer han til Norge, til Drøbak som er verdens første friby for forfulgte avistegnere. Han utgir verdens første online tegneserie magasin tOOns MaG og i 2015 vinner han Deutsche Welles pris «The Bobs» for beste online aktivist i bengaliklassen.
Møte med Arifur handler om hvordan ivareta og bruke ytringsfrihet gjennom tekst og tegning. Gjennom egen historie vil elevene får et innblikk i hvordan situasjonen kan være for tegnere i land der ytringsfriheten har dårlige kår. Arifur vil vise eget arbeide og eksempler på kontroversielle tegninger.

(VGS 2018/19) SNORRE STURLASON - EN INNFØRING

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Fiksjon og fakta
En humoristisk og informativ forestilling om Snorre Sturlason. Vi blir kjent med hans liv  og verker.  Forestillingen får fram ulike syn på Snorres autoritet som historisk kilde, og vår tolkning av fortiden generelt. Som bonus får elevene en halsbrekkende gøyal gjennomgang av den norske kongerekka.
Forestillingen har turnert i flere fylker gjennom flere år, mens dette er første gang i Akershus.  
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter