Hammer skole

Hammer skole

Postadresse:

Besøksadresse: Hammerveien 4, 1473 Lørenskog

Telefon: 67 93 47 40

Kontaktperson: Mads Stebekk Moe, 67 93 47 31, mamoe@lorenskog.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle

ARKITEKTURVERKSTED

Visuell kunst, Trinn: 9
Norsk Forms arkitekturverksted overført til Lørenskog hus. Ved bruk av puter, staur, tau, armer og ben får elevene bygge konstruksjoner og de får kjenne strekk- og trykkrefter direkte på kroppen. Elevene får også lære litt om prinsippene bak byggverk fra antikken, gotikken og renessansen. Og de får kjenne hvordan teorien fungerer i praksis.Formidler: Bibbi Omtveit

BOKPRAT I BIBLIOTEKET

Litteratur, Trinn: 8
Vi tar imot elevene. Vi snakker om bøker vi synes er gode og liker, samt at vi formidler bøker vi mener passer for ulike nivåer og interesser. Vi åpner for dialog med elevene. Vi setter av tid til å gi elevene veiledning til å finne en bok som passer vedkommende, gjerne i samråd med lærer. Vårt mål er å motivere til leselyst som er med på å utvikle elevenes leseferdigheter.Husk lånekort. For at elevene skal kunne låne med bøker hjem er det viktig at elevene har lånekort. Lærere som har elever i klassen som ikke har lånekort fra tidligere kan ta kontakt med biblioteket for å få skjema som på forhånd må fylles ut av foresatte.

FRAMTID PÅ FLUKT

Litteratur, Trinn: 10
Hva om vi er de neste som må flykte? Om nordmenn snart er de som ingen har plass til å ta imot – vi koster for mye, kan ikke språket, kommer ikke i jobb, har dessuten ingen oppdragelse og flørter med lokalbefolkningen som om vi var likeverdige. Hva om alt dette egentlig har skjedd allerede – og de fleste av oss er døde for lengst? Framtid på flukt forteller historien til Sarah, en norsk ungdom som var fjorten år i 2019. Gjennom slampoesi får elevene høre historien om hvordan hun oppdager at Norge ikke er usårlig og at alt hun har lært å stole på kan bryte sammen. Hun og familien må bruke alle ressursene sine, alle kontaktene, alle pengene, for å komme seg ut. Men ute er det ingen som tør eller vil ta imot norske flyktninger. Det er som om vi ikke betyr noe for noen lenger, som om vi ikke er noen lenger. Og mye, mye verre er det for alle som ble igjen. Finnes det likevel håp? Framtid på flukt er en inspirasjonsforestilling for ungdomstrinnet. Forestillingen skal både gi elevene innsikt i hva det innebærer å måtte flykte for livet, og inspirere dem til å skrive seg selv inn i problemstillinger og erfaringer som akkurat nå gjelder andre enn dem selv. Guro Sibeko går gjennom verden med begge knyttnevene inni munnen for ikke å rope slagord til vaktmesteren og visdomsord til naboen og rare, fine ord til mannen på butikken. I stedet hoster hun ordene opp når hun kommer hjem, kaster dem på varmen og smir dikt av dem, poesi om knyttneveslag og normalitetsjag, om politiske væromslag, om å jage krøtter, om å være på flukt, å gå i stim og om røtter. Levd liv, på rim og verseføtter. 

GJØR DET SELV!

Musikk, Trinn: 8-10
Hva om du blander for eksempel Mozart og Robyn i én og samme låt, med kun din egen stemme? Og så lager du rytmer med stemmen, beatboxing, som du legger oppå vokalen. Deretter spiller du inn en video hjemme og legger den ut på youtube. Hva skjer da? Velkommen til Amina Sewalis verden!Amina Sewalis one woman band består av Aminas vokal, Aminas beatboxing, ulike rytmer redigert sammen på Aminas lesebrett, spilt inn på Aminas soverom. Med stemmen, kreativiteten og en iPad har Amina sunget seg fra jenterommet til Slottet. I denne konserten viser Amina ungdommene at mye kan gjøres alene, med enkle midler akkurat der du er.

PIRATER FRA KARIBIEN

Scenekunst, Trinn: 8-10
Smeden Will Turner er på en eventyrlig ferd for å redde sin store kjærlighet Elizabeth Swann. Denne jakten tar en uventet vending når han møter den beryktede piraten Jack Sparrow, som også har mistet sin store kjærlighet, nemlig skipet “Den Sorte Perle”. I skyggen av en urgammel Aztekerforbannelse må Will og Jack samarbeide for å vinne tilbake Elizabeth og skipet til Jack.

SKRIVEVERKSTED

Litteratur, Trinn: 9
Skrivekurs for ungdom med utgangspunkt i den muntlige fortellingen. Kurset varer i 1,5 time og elevene skal ved kursets slutt ha produsert korte skriftlige tekster basert på forskjellige tema som kursholder Marianne Sundal og elevene velger ut sammen.Marianne Sundal har jobbet med barn/ungdom og tekstarbeid i mange år og har erfart at om elevene får fabulere muntlig først opplever de det som lettere skrive etterpå. Vi skal assosiere, gjøre fabulerende muntlige språkøvelser og øvelser med å presisere språket ved å bruke sansene.  Hva er et skummelt hus? Hvordan ser det ut? Er det lyder der? Lukter det noe?Presisjon og utvidelse av øyeblikkene er hovedtema for dette skrivekurset.

STUMFILMKONSERTEN

Film, Trinn: 8
Stumfilmkonserten tar elevene med på en filmopplevelse helt utenom det vanlige. Opplev en ekte stumfilmkonsert – slik stumfilm var ment å vises! Bli med på en filmhistorisk reise der du får se seks klassiske stumfilmer fra filmens barndom.  Filmene vises med improvisert, levende lyd i salen. Pianist Kjetil Schjander Luhr spiller musikk til scenene i filmene og foley-artist Kristin Bolstad lager stemningsskapende effektlyd.  Konserten gir en leken introduksjon til hva stumfilm er, og hvordan film ble spilt inn og fremført før lydfilmen var oppfunnet. Viktige stikkord er filmhistorie, magi og slapstick. Elevene vil få en umiddelbar opplevelse av hvordan levende bilder og lyd virker sammen og påvirker hverandre, og trekkes inn i refleksjonen rundt de musikalske valgene musikerne gjør underveis. På denne måten får de et direkte møte med stumfilmen som kunstform. De får også en innføring i filmhistorie og hvordan musikerne tradisjonelt arbeidet når de lydla filmer som ikke hadde lyd. Produksjonen finner sted i Filmens hus/Cinemateket i Oslo.
​​​​​​​DKS-Lørenskog bestiller buss. Eksakte tider for bussen kommer når bussavtalen er klar.

THIS IS ME

Scenekunst, Trinn: 7-10
En forestilling om folkehelse og livsmestring laget av elever og lærere fra valgfaget sal og scene i samarbeid med musikere fra Lørenskog musikk- og kulturskole. Gjennom sang, dans, drama, samspill og tekster formidler elevene sine tanker om positivt selvbilde og trygg identitet. Gjennom forestillingen vil vi sette lys på krav til den enkelte som kan bidra til både suksess og katastrofe. Hva skjer med identitet og selvbilde hos barn og unge hvis hverken utseende, karakterer på skolen eller krav fra hjem og samfunn svarer til det som blir forventet? Tema som vil bli berørt er påvirkning fra sosiale medier, prestasjonskrav fra skole og hjemmet og påvirkning fra venner og miljø.På scenen får vi se ungdommer som fremfører egne og andres tekster under kyndig veiledning av egne lærere og musikere fra Lørenskog musikk- og kulturskole. Fokuset skal være på de unges stemme - og deres tanker om hvordan vi kan skape større åpenhet og aksept for den enkeltes kvaliteter og egenskaper.
Uttrykksform
Åpne filter