Solheim skole

Solheim skole

Postadresse: Pb.29, 1471 LØRENSKOG

Besøksadresse: Kjennveien 146, 1470 Lørenskog

Telefon: 67 93 45 50

Kontaktperson: Lill Kristin Lundemo , lillun@lorenskog.kommune.no

Antall produksjoner: 19

  • Alle

ANIMASJONSVERKSTED + AKERSHUS FESTNING

Film, Trinn: 6
To DKS-produksjoner på én dag!6.-klassingene busses til Oslo og Cinemateket/Filmens hus. Her vil en og en klasse få animasjonsverksted med Elin Aasheim.Den andre klassen går til Akershus festning. Her vil de få en spennede omvisning i Forsvarsmuseet. Møt ved Forsvarsmuseet, som ligger i bygg 62 på Akershus festning. Man kommer lettest inn til museet via hovedporten i enden av Kirkegata.Etter lunsjen bytter klassene. Klassene kan velge om de vil spise lunsj på festningen eller i Cinemateket. Bussen slipper elevene av og på på bussparkeringen i Skippergata (vis-à-vis Hotel Bastion).

BACH GOES HIPHOP

Musikk, Trinn: 5-7
Endelig skal Werner få fremføre musikk skrevet av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen! I salen sitter et lydhørt publikum! Alt ligger til rette for en flott klassisk konsert. Hadde det ikke vært for David og Ole Petter. De har hodet fylt av heeelt andre ting …

BOKILLUSTRASJONER

Visuell kunst, Trinn: 3
Lørenskog bibliotek ønsker 3.trinn velkommen kunstutstilling. Her vil elevene få se originale illustrasjoner som er laget til en bildebok. Årets illustratør er Alice Lima de Faria, med illustrasjoner fra bildeboken Fuglefesten.Alice Lima de Faria er svensk illustratør og forfatter bosatt i Oslo. Hun har sin utdannelse fra Danmarks designskole i København og Högskolen för design och konsthantverk i Göteborg. Hun har tidligere illustrert flere barnebøker deriblant Erlend Loes Rumpemelk fra Afrika (2012). Som forfatter debuterte hun med bildeboka Det var ikke jeg, sa Robinhund i 2015. Vi ønsker at elevene møter illustrasjonene første gang i biblioteket, og at dere IKKE har lest boka før dere kommer til utstillingenNår dere kommer til utstillingen ønsker vi å snakke sammen om illustrasjonene, og snakke litt om hvilke tanker elevene får når de ser på dem. Illustrasjoner er et medium som gir ulike tanker og tolkninger, og ingen rette eller feil svar. Etter at vi har sett på og snakket om illustrasjonene, leser vi boka.

BOKPRAT I BIBLIOTEKET

Litteratur, Trinn: 4
Elevene inviteres til bokprat i Lørenskog bibliotek.

DEN GAMLE KONEN OG KROKODILLEN

Musikk, Trinn: 1-4
Den gamle konen Mwayomonabi er bestevenn med en krokodille. Hvordan er det mulig? Og hva skjer når de blir uvenner? Dette får vi vite når Raymond forteller historien med ord, pantomime, musikk, rytmelek og bevegelser. Hege kaster seg på med på fele, lyder og rytmer, og vi ender opp i en forrykende fest; partyyy! Da får hele publikum riste på armer og bein.Men aller først blir vi med tilbake til Raymonds barndom i Elfenbenskysten, der han vokser opp til lyden av mammas symaskin.Gjennom forestillingen deltar elevene med klapperytmer og dans. Raymonds musikk fra Elfenbenskysten går i dialog med Heges elektriske fele i musikk skapt av utøverne.

DET RASLER I RØYSA

Scenekunst, Trinn: 4
Historisk spill skrevet av Finn Evensen med utgangspunkt i 7 steinrøyser som ligger i Hanaborgåsen på Fjellhamar. Røysene har hatt et lite gravkammer av steinheller. Beinrester som er funnet viser at dette er branngraver.

FORESTILLING: FRAMTIDA ER NÅ

Scenekunst, Trinn: 7-10
En forestilling om klima og miljø laget av elever og lærere fra valgfaget sal og scene i samarbeid med musikere fra Lørenskog musikk- og kulturskole. Gjennom sang, dans, drama, samspill og tekster formidler elevene sine tanker om fremtidshåp og visjoner for et bedre miljø. "Det handler om å tenke globalt og handle lokalt!" Klimautfordringene løses ikke uten økt demokratisk deltakelse i alle deler av samfunnet, derfor ønsker vi at unges stemmer kommer på banen for å vise kraften og bredden i en voksende klimabevegelse. Det haster å sette fart på klimaomstillingen i alle deler av samfunnet, og i alle land. På scenen får vi se ungdommer som fremfører egne og andres tekster under kyndig veiledning av egne lærere og musikere fra Lørenskog musikk- og kulturskole. Fokuset skal være på de unges stemme - og deres bidrag for et bærekraftig samfunn og lokalmiljø.
Forestillingen vises i Storstua i Lørenskog hus for alle elever fra 7-10 trinn under den nasjonale klimafestivalen §112  17-28. januar 2019. Klimafestivalen § 112 er en bred klimamarkering som oppfordrer og inspirerer befolkningen til å støtte opp om politiske tiltak for å sikre et stabilt klima. Vi ønsker å belyse det enorme klimaengasjementet som finnes i Norges befolkning, og å skape enda mer engasjement. Klimakrisen løses ikke bare av eksperter og politikere – folket sitter på nøkkelen! Les gjerne mer om Klimafestivalen her: http://klimafestivalen112.no/

HOMPETITTEN

Scenekunst, Trinn: 1-2
Finn Evensen og Kjersti Ø. Eggum fra Lørenskog musikk- og kulturskole står bak manusutvikling og fremføring. Det er tatt utgangspunkt i Alf Prøysens diktning for barn, og det hele pakkes inn i en samtale og gjøgling mellom karakterene Romeo Clive (Alf Prøysen) og Kanutten (Anne Cath. Vestly)Forslag til sanger og tekster elevene kan øve inn på forhånd ligger som vedlegg 

KOMPOSISJONSVERKSTED

Musikk, Trinn: 5
Ordet komposisjon betyr sammensetning eller oppbygging. Det å komponere betyr å sette sammen, og i en musikalsk sammenheng vil dette si å sette sammen ulike musikalske elementer til en større musikalsk helhet.Komposisjonsverkstedet er et praktisk verksted der elevene møter «instrumenter» og andre klangobjekter man i utgangspunktet kanskje ikke tenker på som et instrument. Et mål er at instrumentene innbyr til utforsking og skapertrang og ikke krever spesielle forkunnskaper hos elevene.Elevene får prøve ut klanger og muligheter, og trener på å tilpasse seg hverandres ideer. Vi snakker også om temaer som kan ligge som inspirasjon til komposisjonen. Elevene blir delt i grupper der man utforsker elementer i musikk som klang, dynamikk, form, rytme og tempo. Gjennom utvikling av små motiver utvikles en komposisjon som noteres med grafisk notasjon. Komposisjonen fremføres deretter ved alles innsats, og det lages et enkelt opptak av komposisjonen elevene etterpå får tilsendt. Mål: Gjennom samarbeid, lytting og eksperimentering skal elevene lage en egen komposisjon. Samtlige elever får delta i utforsking av lyder, komponere og musisere.

KUNST GJENNOM 130 ÅR + VERKSTED

Visuell kunst, Trinn: 7
Elevene busses til Ekebergparken i Oslo. Her vil de få være med på et todelt opplegg. To klasser reiser sammen. Den ene klassen vil begynne med omvisningen/oppdagelsesferden "Kunst gjennom 130 år" mens den andre klassen starter med et skulpturverksted. Etter en time bytter klassene.Kunst gjennom 130 år
Denne spennende DKS-produksjonen gir elevene mulighet til å se, ta på, lytte til og samhandle med et stort mangfold av kunstverk laget over en periode på vel 130 år. Dette blir en dialogbasert omvisning og en oppdagelsesferd i det store skogsparkområdet.
Skulpturverksted
I Ekebergparken får elevene være både forskere og kunstnere. I verkstedet jobber vi med den tredimensjonale uttrykksformen. Elevene får skape sine egne skulpturer i blåleire.

KUNSTSKATTEJAKT

Visuell kunst, Trinn: 5
Kunstner Lene C. Tangen vil presentere mye av kunsten som finnes i Lørenskog. Deretter vil elevene få delta på en kunstskattejakt i Lørenskog hus. Oppmøte i Kunstsalen i 1. etasje i Lørenskog hus.

LYRIAKA

Musikk, Trinn: 1-4
Lyriaka er en konsertforestilling der barn har skrevet alle tekstene. Disse har blitt samlet inn på forskjellige måter, men gjerne via skolen. Tekstene blir fremført under konserten enten som diktopplesning eller som sanger med musikk komponert av Øyvind Gravdal. Forestillingen spenner fra mye gøy og moro, til alvorlige temaer som sorg og savn. Musikksjangeren er innenfor pop, med elementer fra jazz og rock. På scenen står tre musikere som alle synger og spiller - gitar, saxofon og tangenter. 

MAGISKE HAMSKIFTERE

Kulturarv, Trinn: 3
Magiske hamskiftere - minoriteters fortellinger på vandring
​​​​​​​En fortellerforestilling med utgangspunkt i samiske fortellinger. Vi reiser i fortellingenes spor. Egentlig er ikke fortellingene norske eller samiske, de er fra verden. I samisk kultur er bjørnen hellig, en magisk hamskifter som kan gjøre seg om til mennesker. Det er den i Ainuisk kultur i Japan og i indiansk kultur og fortellinger også. Fortellingene er nesten like enda de fortelles på hver sin kant av verden. Akkurat som bjørnen skifter fortellingene ham, de høres forskjellige ut, men egentlig handler de om akkurat det samme.

MARADONAS MAGI

Litteratur, Trinn: 4
Møt forfatter, fotballspiller og fotballtrener Arild Stavrum.
Mikael Milnbergan, kalt Mikke, spiller på 1.divisjon smågutter. Sammen med kameratene Shearer (oppkalt etter fotballspiller Alan Shearer), og Hansa (Hans), dreier livet hans seg stort sett om fotball. Erkerivalen til laget deres er Nordland, med Sondre Goma som den store bølla på laget. Han fremstår som en Goliat-skikkelse, og ingen klarer å drible han.Guttene og laget deres blir igjen knust i møte med Nordland, og Mikke må innom til sjekk på legevakta etter Sondre Gomas stygge taklinger. Hvordan skal laget kunne vinne serien og Norway Cup?En annen ting som fyller tankene til Mikke, er Kari.

ROCKY, VERDENS STERKESTE HUND

Litteratur, Trinn: 1
Få ting i livet er så skjellsettende som barnets møte med et viktig kjæledyr. "Rocky, verdens sterkeste hund", er en solo-forestilling som med humor og varme forteller om den store rottweileren og den lille gutten. De to utforsker lekens og livets muligheter. Det er morsomt og spennende. Og gutten kommer nærmere seg selv den dagen Rocky dør og de to må ta farvel.Denne forestillingen tar på en unik måte utgangspunkt i et av de sterkeste båndene mange barn har til livet. Forholdet til et dyr. Fortellerens rolige nærvær gir stort rom for følelser og undring og viser at de enkle tingene, de historiene vi ikke trodde var så viktige former oss langt mer enn vi er klar over.Kjærligheten til dyrene og livet skinner og publikum ler og blir rørt og minnes egne opplevelser. Dessuten lærer barna å synge! Erfaringen er lik overalt. Når fortellingen om Rocky er ferdig, tar barnas fortellinger over. De vil fortelle om sine egne erfaringer.Fortelleren har med gitar og publikum lærer å synge Bella Mama. Sangen om Bella, hunden til fortellerens far og om Mama, fortellerens bestemor som vi begge får høre om. (Bella betyr vakker på italiensk, så det er også en sang om alle verdens vakre mammaer) Det er enkelt og fengende og erfaringen fra flere turneer med forestillingen, er at barna synger på sangen i flere dager etterpå.Og så handler det om den lille gutten som ønsker å være like sterk som Rocky! 

TELLUS TELLER

Litteratur, Trinn: 2
Tidløse eventyr om mennesker, jord, dyr og bærekraft. Eventyr fra Japan til Grønland om mennesker og dyr som lever sammen med jorda.

TIMBUKTU & DAMN!

Musikk, Trinn: 5-10
Timbuktu og hans band Damn spiller for elevene på mellomtrinnet og ungdomstrinnet fredag 7. september i Kjennhallen.I forkant av forestillingen ønsker vi at elevene lærer seg tekster og blir med på refrenget til "Alle vill till himmelen, men få vill ju dø" og "Det løser seg".
Mer tekst kommer

TO SYKE SØSTRE

Scenekunst, Trinn: 7
Søstrene Berit og Bodil har mistet foreldrene sine i en trafikkulykke. Berit ble lam i den samme ulykken og sitter i rullestol. Hun tyranniserer nå søsteren sin på alle tenkelige og utenkelige måter. Bodil er den ordentlige og kanskje i manges øyne, litt kjedelig. Men det skal vise seg at hun ikke går av veien for å ta igjen på sin bitre og ondskapsfulle søster."To syke søstre" er en grøsserkomedie skrevet av Kjetil Indregard. Publikum tas inn i en verden av bitterhet, humor, ondskap, overraskelser og grufulle grøss. 
Manus: Kjetil Indregard
​​​​​​​Regi: Kenneth Dean
​​​​​​​Kompani: Teater Spillebrikkene

VI LEVER AV JORDA

Kulturarv, Trinn: 6
I DKS-opplegget «Vi lever av jorda» får elevene kjennskap til hvordan man dyrket jorden i løpet av året på gamle Skårer gård og hvordan man dyrker jorden i et globalt perspektiv. Gjennom de tre temaene mat, gamle teknikker og fortid-fremtid-globalisering får de en forståelse for hvilke dyrkingsforhold som kreves for å dyrke forskjellige typer mat.Praktisk informasjonOppmøte på tunet på Skårer gård. Hver enkelt klasse skal på forhånd være delt inn i tre grupper à maks 10 elever (merk: klassene fra Steinerskolen og Friskolen deles i to grupper).Gruppene rulleres mellom 6 stasjoner. Det er beregnet 15 minutter per stasjon, det ringes i en bjelle når det er tid for bytte. Gruppene får beskjed på stedet hvilken rekkefølge de skal gå fra post til post.Vi avslutter med kryssord med spørsmål fra de ulike postene.Elevene må selv ta med
  • blyant
  • ark til rebusløpet
Merk: Dersom noen av elevene har allergier av noe slag er det viktig at vi får beskjed om dette på forhånd slik at vi kan ta de hensyn som trengs.Da det er besøk av flere skoler samme dag er det ønskelig at elevene spiser matpakkene sine på sletta bak stabburet.Skulle det være noen spørsmål, ta gjerne kontakt med Anniken Hesselberg på anniken.hesselberg@mia.no eller tlf. 412 10 007.Lærerveiledning med informasjon om posteneMed forbehold om endringer.

Uttrykksform
Åpne filter